Przyczepność i wytrzymałość – najważniejsze cechy ścieżek rowerowych

Przyczepność i wytrzymałość – najważniejsze cechy ścieżek rowerowych

W naszym kraju buduje się coraz więcej ścieżek rowerowych, aczkolwiek i tak nie możemy sprostać w tym zakresie krajom bardziej rozwiniętym. Zobaczmy z jakich surowców powinny być wyprodukowane ścieżki rowerowe, żeby były w pełni wygodne dla przemieszczających się przez nie ludzi.

Czym wyróżniają się najlepsze ścieżki rowerowe

Dobrze zaprojektowana ścieżka musi być wydzielonym pasem, po którym jeżdżą cykliści, wytyczonym tabliczką C-13. W naszym kraju przeważnie zbudowana jest z kostki brukowej, co jest niebezpieczne, ponieważ tego typu struktura niesie ze sobą liczne niebezpieczeństwa. Nie ulega wątpliwości, że bardziej wygodne jest równomierne podłoże o szorstkiej strukturze. Należy wziąć pod uwagę, że ścieżki rowerowe są bardzo często eksploatowane, występuje na nich duże natężenie jednośladów. Najważniejszym ich elementem jest więc wytrzymałość na naciski mechaniczne, a także negatywne uwarunkowania atmosferyczne (ekstremalną temperaturę, mróz, intensywny deszcz, lód, odmarzanie).

Ścieżki rowerowe – najczęściej spotykane elementy nawierzchni

Powłoka elastyczna, którą pomalowane są innowacyjne ścieżki rowerowe, redukuje zagrożenia i znacząco rzutuje na komfort uczestników ruchu. Wykorzystywana jest na ogół na podłożu niezwykle stabilnym. Często spotykana jest także wykonana z barwionych żywic warstwa drogowa, której właściwości nieprzepuszczające są znakomitym pomysłem. W innych krajach praktycznie nie są budowane ścieżki wyprodukowane z kostki kamiennej.